
Η Πλατφόρμα «Αίσωπος» (Aesop: Advanced Electronic Scenarios Operating Platform) αποτελεί το ολοκληρωμένο ψηφιακό εργαλείο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, για τη σχεδίαση, ανάπτυξη, υποβολή, αξιολόγηση και αξιοποίηση ψηφιακών διαδραστικών διδακτικών σεναρίων από την εκπαιδευτική κοινότητα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Στόχος της Πλατφόρμας
Στόχος του έργου υπήρξε η διαχρονική παροχή υψηλής ποιότητας διδακτικού υλικού (δειγματικού και πιστοποιημένου) με τη χρήση πληροφοριακών εργαλείων προς χρήση των διδασκόντων και των διδασκομένων κατά την τρέχουσα χρονική στιγμή (2015) αλλά και στο σήμερα.
Παιδαγωγική και Επιστημονική Αξιοπιστία
Στο πλαίσιο του έργου, εκπονήθηκε συγκεκριμένο επιστημονικό υλικό – ψηφιακά δειγματικά σενάρια – βασισμένο σε διεθνή παιδαγωγικά πρότυπα, με εξελιγμένα πληροφοριακά εργαλεία και με επιστημονικά κριτήρια υψηλού επιπέδου για την Πρωτοβάθμια (Προσχολική και Δημοτική εκπαίδευση) και Δευτεροβάθμια Γενική και Επαγγελματική εκπαίδευση αλλά και για τα Μουσικά και τα Καλλιτεχνικά σχολεία, με έμφαση και στα γνωστικά αντικείμενα τέχνης και διαθεματικότητας. Δηλαδή, ο σχεδιασμός βασίστηκε σε γενικές προδιαγραφές εκπόνησης ψηφιακών σεναρίων αλλά και ειδικές προδιαγραφές ανά γνωστικό αντικείμενο καθώς και ψηφιακά δειγματικά σενάρια με βάση τις ανωτέρω προδιαγραφές για μεγάλο πλήθος γνωστικών αντικειμένων αλλά και για μεγάλο πλήθος Ωρολόγιων Προγραμμάτων και Προγραμμάτων Σπουδών.
Οι ομάδες εργασίας εργάστηκαν συλλογικά, συγκροτήθηκαν ανά γνωστικό αντικείμενο και επελέγησαν από Μητρώο: ειδικοί επιστήμονες-εμπειρογνώμονες, μέλη ΔΕΠ-ΕΔΙΠ των ΑΕΙ και ΤΕΙ, Σύμβουλοι του ΙΕΠ, Σχολικοί Σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Υπεύθυνοι Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων και Εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης με αυξημένα προσόντα στη χρήση ψηφιακών εργαλείων.
Ο σχεδιασμός αυτός εξασφάλισε την παιδαγωγική επάρκεια, την επιστημονική καταλληλότητα αλλά και τη συμβατότητα των εκπονηθέντων δειγματικών σεναρίων με τα Ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών.

Βασικές Λειτουργίες – Δυνατότητες για Εκπαιδευτικούς
Η πλατφόρμα «Αίσωπος» ενσωματώνει σύγχρονες τεχνολογίες και υπηρεσίες web, παρέχοντας ένα λειτουργικό και φιλικό περιβάλλον στους εκπαιδευτικούς για την ανάπτυξη και αξιοποίηση ψηφιακού υλικού σε συνάρτηση με διδακτικούς στόχους, θεματικές ταξινομίες και φάσεις υλοποίησης.
Εν μέσω άλλων λειτουργιών:
- Υποστηρίζει την κατασκευή, υποβολή και αξιολόγηση ψηφιακών σεναρίων από εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, διευθυντές σχολείων, στελέχη εκπαίδευσης, αξιολογητές, επιστημονικούς συνεργάτες και μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας,
- Επιτρέπει την προσαρμογή υφιστάμενου ψηφιακού υλικού στη δομή σεναρίου με διαδραστικά εργαλεία (η πλατφόρμα περιλαμβάνει μεγάλο πλήθος Υποδειγματικών Ψηφιακών Σεναρίων υλοποιημένων από επιστημονικές επιτροπές και ως εκ τούτου εγγυημένων ως προς την Επιστημονική και Παιδαγωγική τους Επάρκεια),
- Χρησιμοποιεί σύγχρονες μεθοδολογίες, κριτήρια αξιολόγησης και πλήρη τεκμηρίωση των εκπαιδευτικών αποφάσεων,
- Προσφέρει λειτουργίες ηλεκτρονικής υποστήριξης (Help Desk) για εκπαιδευτικά και τεχνικά ζητήματα, ενδυναμώνοντας τη συλλογική βελτίωση της παιδαγωγικής πράξης.
Κάθε εγγεγραμμένος χρήστης (εκπαιδευτικός) μπορεί ως δημιουργός να:
- αξιοποιήσει τα διαθέσιμα εργαλεία μεμονωμένα και συνδυαστικά, ανάλογα με την φαντασία του, προβαίνοντας σε αντιστοιχίσεις με Διδακτικούς Στόχους, Θεματικές Ταξινομίες, Φάσεις Υλοποίησης κ.λπ.,
- σχεδιάσει/δημιουργήσει έως 10 ψηφιακά πρωτότυπα διδακτικά σενάρια, με δυνατότητα αξιοποίησης στην τάξη του ακόμη και χωρίς δημοσίευση στην πλατφόρμα (ελλείψει αξιολόγησης από επιτροπές αξιολογητών), αξιοποιώντας τα απρόσκοπτα και μόνο σχεδιάζοντας ηλεκτρονικά τα μαθήματα ή τις διδασκαλίες τους,
- ανατρέχει σε αναλυτικές οδηγίες, μεθοδολογίες σύνταξης και κριτήρια αξιολόγησης,
- ενταχθεί σε διαδραστική εκπαιδευτική κοινότητα για ανταλλαγή εμπειριών και υποστήριξη.
Στην πλατφόρμα μπορεί κανείς να κατεβάσει:
- Οδηγίες Συγγραφής Σεναρίων
- Μεθοδολογία Σχεδίασης και Δημιουργίας Σεναρίων ανά Γνωστικό Αντικείμενο
- Κριτήρια Αξιολόγησης Σεναρίων
- Πνευματικά Δικαιώματα για συγγραφή και διανομή Ψηφιακών Σεναρίων
- Κέντρο Βοήθειας με Συχνές Ερωτήσεις
Η πλατφόρμα περιλαμβάνει πλήθος αξιολογημένων σεναρίων της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας που έχουν κατηγοριοποιηθεί με τον χαρακτηρισμό: Υποδειγματικά, Βέλτιστα και Επαρκή.
Κατηγοριοποίηση και Αξιολόγηση Σεναρίων
Όλα τα σενάρια που φιλοξενούνται στην πλατφόρμα ανήκουν σε τρεις διακριτές κατηγορίες, βάσει του βαθμού επιστημονικής και παιδαγωγικής τεκμηρίωσης:
- 268 Υποδειγματικά Σενάρια: υλοποιήθηκαν από εξειδικευμένες επιστημονικές επιτροπές του ΙΕΠ, διασφαλίζοντας κορυφαία ποιότητα.
- 331 Βέλτιστα Σενάρια: Προέρχονται από την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, αξιολογήθηκαν από δύο ανεξάρτητους αξιολογητές και συγκέντρωσαν μέση βαθμολογία 70-100 μονάδων, λαμβάνοντας διάκριση από το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας.
- 172 Επαρκή Σενάρια: Επίσης δημιουργήθηκαν από εκπαιδευτικούς, έλαβαν μέση βαθμολογία 50-69,5 μονάδων.
Τόσο τα 268 υλοποιούμενα από Επιστημονικές Επιτροπές Εμπειρογνωμόνων Υποδειγματικά Σενάρια όσο και τα αξιολογημένα ως Βέλτιστα (331) και ως Επαρκή Σενάρια (172) πληρούν τις απαραίτητες Επιστημονικές και Παιδαγωγικές προϋποθέσεις προκειμένου να εφαρμοστούν στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η συνολική δεξαμενή της πλατφόρμας περιλαμβάνει τα παραπάνω εκατοντάδες σενάρια, τα οποία:
- αφορούν σε 44 γνωστικά αντικείμενα κατανεμημένα ανά βαθμίδα και επιστημονικό πεδίο,
- έχουν τη συμμετοχή 600 και πλέον εκπαιδευτικών στη διαδικασία υποβολής τους,
- έχουν πλήρως τεκμηριωμένη αξιολόγηση από 118 έμπειρους αξιολογητές.
Αξιολόγηση
Οι αξιολογητές σεναρίων ήταν αυξημένων προσόντων και υψηλής κατάρτισης. Επελέγησαν ανώνυμα και τυχαία με κλήρωση από την κοινότητα των μελών ΔΕΠ, επιστημονικών συμβούλων και των εκπαιδευτικών με εμπειρία στην ψηφιακή διδακτική. Τα υποβαλλόμενα σενάρια αξιολογήθηκαν βάσει:
- Τήρησης επιστημονικής ορθότητας και επικαιροποίησης.
- Παιδαγωγικής καταλληλότητας και σύνδεσης με σχολικά προγράμματα σπουδών.
- Καινοτομίας, τεχνική υλοποίησης και δυνατότητας αξιοποίησης ή προσαρμογής σε ποικίλα διδακτικά περιβάλλοντα.
Σημειωτέο ότι το Υπουργείο είχε προηγουμένως προχωρήσει σε ανοικτή σχετική πρόσκληση υποβολής Ψηφιακού Διδακτικού Σεναρίου προς αξιολόγηση. Τα δε Βέλτιστα Σενάρια βραβεύτηκαν σε σχετική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε από τον φορέα.
Σύνδεση με άλλες ψηφιακές πλατφόρμες
Η πλατφόρμα, που ονομάστηκε «Αίσωπος» από τον αρχαίο μυθογράφο του 6ου π.Χ., του συμβόλου της διδακτικής αφηγηματικότητας, συνεργάζεται πλήρως με το «Φωτόδεντρο», τον Εθνικό Συσσωρευτή Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, διασφαλίζοντας άμεση πρόσβαση σε βοηθητικό υλικό και καλές πρακτικές. Επομένως, κάθε ενδιαφερόμενος δύναται να αναζητήσει υλικό για τα Ψηφιακά Διαδραστικά Διδακτικά Σενάρια είτε μέσω της Πλατφόρμας “Αίσωπος” είτε μέσω του Ψηφιακού Σχολείου.
Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΚΤ) και το Ελληνικό Δημόσιο στο πλαίσιο του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και αναπτύχθηκε με ίδια μέσα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και την Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων του Υπουργείου.