Στις 23 Νοεμβρίου 2023, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξέδωσε μία δέσμη συστάσεων με αντικείμενο την προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ευρώπη σε συνδυασμό με τη διασφάλιση της καταλληλότητας των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων των πολιτών της ΕΕ και του εργατικού δυναμικού για την ψηφιακή εποχή.

Η δέσμη συστάσεων που διατύπωσε το Συμβούλιο τον Νοέμβριο του 2023 έχει ως στόχο το εκπαιδευτικό σύστημα της ΕΕ να συμβαδίζει με την εποχή του. Αυτό σημαίνει ότι το τελευταίο πρέπει να είναι σε θέση να προωθήσει δεξιότητες για το μέλλον και να προωθήσει τη διττή ψηφιακή και πράσινη μετάβαση, αντί να προσαρμόζεται κάθε φορά στις μεταβαλλόμενες συνθήκες που δημιουργεί η νέα πραγματικότητα.

Δύο Συστάσεις για τον μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στην Ευρώπη

Η πανδημία COVID-19 στην Ευρώπη αποτέλεσε μια καμπή για την εκπαίδευση καθώς αποκαλύφθηκαν τα μεγαλύτερα κενά στα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης της ΕΕ και αναδείχθηκε η ανάγκη βελτίωσης της ανθεκτικότητας, της προσβασιμότητας και της συμμετοχικότητας αυτών. Η συνολική στρατηγική της ΕΕ για την Ψηφιακή Δεκαετία έχει ως στόχο το 80 % των πολιτών της ΕΕ να διαθέτει τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες έως το 2030. Το ίδιο ισχύει και για τους εμπειρογνώμονες ΤΠΕ, οι οποίοι θα πρέπει να ανέρχονται σε 20 εκατομμύρια έως τότε. Με την ανακήρυξη του 2023 ως «Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων» από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula Von der Leyen, η ΕΕ εντείνει τη φιλοδοξία της για μεταρρύθμιση των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης, σήμερα και στο μέλλον.

Ψηφιακές δεξιότητες και ικανότητες

Τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης καθυστέρησαν να ανταποκριθούν στον αντίκτυπο του ψηφιακού μετασχηματισμού, οδηγώντας σε υψηλή ανεργία των νέων (αν και μειούμενη τα τελευταία χρόνια) και, ταυτόχρονα, σε μια δέσμη κενών θέσεων εργασίας που είναι δύσκολο να καλυφθούν λόγω της έλλειψης ειδικευμένου προσωπικού. Εδώ και χρόνια, η τυπική και μη τυπική εκπαίδευση δεν ανταποκρίνεται στη μεταβαλλόμενη πραγματικότητα της αγοράς εργασίας και απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες για τη γεφύρωση αυτού του χάσματος.

Στη βάση αυτή δίνεται έμφαση στις ανάγκες της εκπαίδευσης και της κατάρτισης όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αναλαμβάνοντας δράση σε όλα τα επίπεδα (προσχολική, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τριτοβάθμια εκπαίδευση, εκπαίδευση ενηλίκων), με την προοπτική διά βίου μάθησης και για όλες τις ομάδες του πληθυσμού (π.χ. νέοι, ενήλικες και επαγγελματίες).

Στο πλαίσιο αυτό, η  Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τις ψηφιακές δεξιότητες και ικανότητες συνιστά στα κράτη μέλη να συμφωνήσουν σε εθνικές και, κατά περίπτωση, περιφερειακές στρατηγικές ή στρατηγικές προσεγγίσεις για την ψηφιακή εκπαίδευση και τις ψηφιακές δεξιότητες και ικανότητες, προτείνοντας να προβούν στις εξής ενέργειες:

  • καθορισμό ή επανεξέταση εθνικών στόχων για την παροχή των εν λόγω δεξιοτήτων και ικανοτήτων
  • λήψη μέτρων με στόχο «ομάδες προτεραιότητας ή δυσπρόσιτες ομάδες»
  • ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και ικανοτήτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
  • προώθηση της διδασκαλίας ψηφιακών δεξιοτήτων εγκάρσια σε διάφορα θέματα
  • ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και ικανοτήτων για όλους τους σπουδαστές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με την παροχή ευκαιριών μάθησης σε όλα τα επίπεδα και τους επιστημονικούς κλάδους
  • παροχή ευκαιριών στους ενήλικες για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων και αντιμετώπιση της έλλειψης επαγγελματιών ΤΠΕ

Ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση: βασικοί παράγοντες ανάπτυξης

Ταυτόχρονα, η Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τους βασικούς παράγοντες που διευκολύνουν την επιτυχή ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση επικεντρώνεται στον τρόπο προσαρμογής των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης στην ψηφιακή εποχή. Παρέχεται καθοδήγηση σχετικά με τον τρόπο προετοιμασίας των ανθρώπων για τη  δημιουργική, ασφαλή και υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας, η οποία θα βασίζεται στη βελτίωση της κατανόησης λειτουργίας των διαφόρων επιπτώσεών της.

Μεταξύ άλλων μέτρων, προτείνεται στα τα κράτη μέλη να προβούν στις εξής ενέργειες:

  • ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών στη διδασκαλία και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, ώστε να τις χρησιμοποιούν
  • στήριξη της ανάπτυξης ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων, συμπεριλαμβανομένης της έρευνας σχετικά με τον αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης
  • λήψη μέτρων κυβερνοασφάλειας στην εκπαίδευση και την κατάρτιση, συμπεριλαμβανομένης της ευαισθητοποίησης
  • επένδυση στη συνδεσιμότητα, τις ψηφιακές υποδομές και την ψηφιακή προσβασιμότητα στην εκπαίδευση και την κατάρτιση

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το δελτίο Τύπου στον ακόλουθο σύνδεσμο: Ψηφιακές δεξιότητες και ικανότητες και επιτυχής ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση: Προσαρμογή στην ψηφιακή εποχή. Επίσης, δείτε το κείμενο και των δύο συστάσεων στους ακόλουθους σύνδεσμους: Σύσταση του Συμβουλίου για τη βελτίωση της παροχής ψηφιακών δεξιοτήτων και ικανότητες στην εκπαίδευση και την κατάρτιση και Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με τους βασικούς παράγοντες που διευκολύνουν την επιτυχημένη ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση καθώς και το  Ενημερωτικό γράφημα – «Πορεία προς την ψηφιακή δεκαετία»: το σχέδιο της ΕΕ για την επίτευξη Ψηφιακής Ευρώπης έως το 2030.

Αναδημοσίευση κειμένου:   Council adopts a set of recommendations for successful digital education and improved provision of digital skills and competences, Digital Skills & Jobs Platform, created by  Galina Misheva

Επιμέλεια μετάφρασης: Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση

Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων
  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
  • Προχωρημένο
  • Επαγγελματίας/Ειδικός ΤΠΕ
Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση
  • Ψηφιακές δεξιότητες
Χώρα
  • Ευρωπαϊκή Ένωση
Είδος πρωτοβουλίας
  • Θεσμική πρωτοβουλία της ΕΕ
Διαβάσετε περισσότερα