
Το πρόγραμμα ‘Ψηφιακός Σύμβουλος’, το οποίο δρομολογήθηκε το 2021 στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης (France Relance) της Γαλλίας και με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του NextGenerationEU, αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της εθνικής πολιτικής ψηφιακής ένταξης της Γαλλίας. Παρέχει δωρεάν, εξατομικευμένη υποστήριξη και ομαδικά εργαστήρια σε άτομα που δυσκολεύονται με τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων, τα οποία παρέχονται από καταρτισμένους ψηφιακούς εκπαιδευτικούς γνωστούς ως ‘ψηφιακούς συμβούλους’ (‘conseillers numériques’).
Οι επαγγελματίες αυτοί βοηθούν τα προαναφερθέντα άτομα να αναπτύξουν ψηφιακές δεξιότητες με τους εξής τρόπους:
- Εισαγωγή ατόμων σε ψηφιακές συσκευές: smartphones, tablets, υπολογιστές κ.λπ.
- Υποστήριξη των καθημερινών ψηφιακών αναγκών τους: εργασία εξ αποστάσεως, διαβούλευση με γιατρό, πώληση αντικειμένου, αγορά μέσω διαδικτύου, χρήση παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ).
- Ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ψηφιακές προκλήσεις και προώθηση ενημερωμένης, υπεύθυνης ψηφιακής συμπεριφοράς: επαλήθευση των πηγών των πληροφοριών, προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, έλεγχος των κοινωνικών δικτύων, κατανόηση των προκλήσεων που σχετίζονται με την ΤΝ, παρακολούθηση της εκπαίδευσης των παιδιών τους κ.ο.κ.
Σχετικά με το γαλλικό πρόγραμμα ‘Ψηφιακός Σύμβουλος’
Το πρόγραμμα, το οποίο συντονίζεται από την Agence nationale de la cohésion des territoires (ANCT) (δημόσιος φορέας υποστήριξης τοπικής αυτοδιοίκησης ) και την Banque des Territoires παρέχει χρηματοδότηση τόσο για την κατάρτιση όσο και για μέρος της αμοιβής 4.000 επαγγελματιών ΤΠΕ που δραστηριοποιούνται σε ολόκληρη τη χώρα μέσω ετήσιων επιχορηγήσεων που διανέμονται στους εργοδότες τους (τοπικές αρχές και οργανώσεις).
Από την έναρξή του, το πρόγραμμα έχει προσεγγίσει πάνω από 3,5 εκατομμύρια άτομα και συμβάλλει άμεσα στο πρόγραμμα πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ψηφιακή Δεκαετία και στον στόχο του να διασφαλίσει ότι το 80% του πληθυσμού θα διαθέτει βασικές ψηφιακές δεξιότητες έως το 2030. Από το 2024, η Γαλλία βρίσκεται στο 60%, καταλαμβάνοντας τη 12η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
Ένα ευέλικτο πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις τοπικές ανάγκες και σε στοχευμένο κοινό
Οι χιλιάδες επαγγελματίες που αναπτύσσονται μέσω του προγράμματος ‘Ψηφιακός Σύμβουλος’ απασχολούνται από ένα ευρύ φάσμα οργανισμών: τοπικές ΜΚΟ, δημοτικές και περιφερειακές αρχές, μεγάλα μη κερδοσκοπικά δίκτυα, οργανώσεις κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, ΚΟΑ (αντίστοιχες ελληνικές Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, ΚοινΣΕπ) κ.λπ. Μέσω δωρεάν συλλογικών εργαστηρίων ή εξατομικευμένης στήριξης, συμβάλλουν άμεσα στην ενίσχυση των ψηφιακών ικανοτήτων των δικαιούχων, όπως ορίζεται στο πλαίσιο ψηφιακών ικανοτήτων της ΕΕ για τους πολίτες (DigComp).
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ευέλικτο δυναμικό επαγγελματιών, οι οποίοι βασίζονται σε υφιστάμενες κτιριακές δομές για να προσεγγίσουν το κοινό τους. Στην πραγματικότητα, το 75% από αυτούς εργάζονται σε πολλαπλές τοποθεσίες (κατά μέσο όρο 8 τοποθεσίες), όπως διαφορετικοί δήμοι, γαλλικά υπηρεσιακά γραφεία, κοινωνικά κέντρα και κέντρα απασχόλησης, δημαρχεία, νοσοκομεία, οίκοι ευγηρίας, μικρομεσαίες επιχειρήσεις κ.λπ. Επιπλέον, οι οργανισμοί πρόσληψης προσωπικού δείχνουν ευελιξία στις σχετικές προσλήψεις, επιτρέποντάς τους να ανταποκρίνονται στις τοπικές ανάγκες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ύπαρξη μιας μεγάλης ποικιλίας προφίλ, από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, ΚΕΚ ή υψηλότερα, σε ίσες αναλογίες), διασφαλίζοντας και την ισότητα των φύλων εντός της επαγγελματικής αυτής κοινότητας. Επιτρέπει επίσης την ταχεία προσαρμογή στις αναδυόμενες ανάγκες, όπως καταδεικνύεται από τον αυξανόμενο αριθμό σεμιναρίων ευαισθητοποίησης γύρω από την ΤΝ που πραγματοποιούνται σε σχολεία ή σε τοπικά γραφεία απασχόλησης για άτομα που αναζητούν εργασία, σε συντονισμό με τη France Travail, τον εθνικό δημόσιο οργανισμό απασχόλησης της Γαλλίας (αντίστοιχος ελληνικός φορέας: Δ.ΥΠ.Α.).
Γιατί αυτό είναι μια καλή πρακτική;
Ο αντίκτυπος της πρωτοβουλίας είναι σημαντικός. Εκτός από την προσέλκυση πολλών δικαιούχων, μια μελέτη επιπτώσεων του προγράμματος ‘Ψηφιακός Σύμβουλος’ που δημοσιεύτηκε το 2024 αποκάλυψε ότι:
- σχεδόν το 99% των δικαιούχων που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε ότι η στήριξη που έλαβαν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες τους·
- το 93% είναι πλέον σε θέση να ολοκληρώσει ψηφιακές εργασίες που δεν μπορούσε να διαχειριστεί προηγουμένως·
- το 60% αναφέρει ότι αισθάνεται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και λιγότερο άγχος κατά τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, καταδεικνύοντας ότι το πρόγραμμα συμβάλλει στην άρση των ψυχοκοινωνικών φραγμών ως προς την ψηφιακή συμμετοχή.
Ενίσχυση και επαγγελματοποίηση του τομέα της ψηφιακής διαμεσολάβησης
Το πρόγραμμα ‘Ψηφιακός Σύμβουλος’ έχει ενισχύσει σημαντικά την απασχόληση στον τομέα της ψηφιακής διαμεσολάβησης και έχει καταστεί ισχυρός μοχλός για την ένταξη στην απασχόληση:
- το 83% των θέσεων που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος ήταν πρόσφατα διαμορφωμένες·
- το 48% των επαγγελματιών ήταν άνεργοι πριν προσληφθούν.
Το πρόγραμμα συμβάλλει στην καθιέρωση της ψηφιακής διαμεσολάβησης ως αναγνωρισμένου επαγγέλματος και συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη του οικοσυστήματος ψηφιακής ένταξης στη Γαλλία. Όλοι οι επαγγελματίες λαμβάνουν πλήρως χρηματοδοτούμενη, υποχρεωτική κατάρτιση, τόσο αρχική όσο και συνεχιζόμενη. Η κατάρτιση αυτή ενισχύει τις δεξιότητές τους σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων ψηφιακής διαμεσολάβησης, με βάση το πλαίσιο DigComp της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και τους προσφέρει την ευκαιρία να κερδίσουν τον επαγγελματικό τίτλο του Διαχειριστή Χώρου Ψηφιακής Διαμεσολάβησης (που ισοδυναμεί με πτυχίο 2 ετών στη Γαλλία), ενισχύοντας σημαντικά την απασχολησιμότητά τους στον εν λόγω τομέα.
Αριθμητικά στοιχεία μέχρι σήμερα
- Πάνω από 4.500 επαγγελματίες έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευση στην 1η από τις 3 ενότητες ικανοτήτων που απαρτίζουν αυτόν τον επαγγελματικό τίτλο, μαζί με την πιστοποίηση ψηφιακών δεξιοτήτων Pix (της διαδικτυακής δημόσιας πλατφόρμας ψηφιακών δεξιοτήτων της Γαλλίας)·
- 600 επαγγελματίες έχουν ολοκληρώσει την πλήρη εκπαίδευση για να αποκτήσουν την πλήρη πιστοποίηση (2η και 3η ενότητα)·
- Έχει επίσης δημιουργηθεί κατάλογος 20 θεματικών ενοτήτων για την καλύτερη στήριξη συγκεκριμένων ακροατηρίων (π.χ. άτομα με αναπηρία ή χαμηλό επίπεδο αλφαβητισμού, πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο) και την κάλυψη βασικών θεμάτων όπως η κυβερνοασφάλεια, η ψηφιακή ‘εγκράτεια’, η ψηφιακή ανατροφή των παιδιών και η ΤΝ.
Από το 2024 έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο 110 συντονιστών τμημάτων για τη διάρθρωση και την ενίσχυση των τοπικών οικοσυστημάτων ψηφιακής ένταξης, το οποίο αποτελεί ουσιαστικά ένα οριζόντιο πρόγραμμα ευθυγραμμισμένο και με άλλες δημόσιες πολιτικές. Αυτοί οι επαγγελματίες που έχουν αναδειχθεί μέσω του προγράμματος ‘Ψηφιακός Σύμβουλος’ από το 2021 είναι πλέον καλά αναγνωρισμένοι από τις τοπικές κοινότητες και συνεργάζονται όλο και περισσότερο με τοπικούς φορείς, συμβάλλοντας έτσι και σε άλλες δημόσιες πολιτικές:
- Συμπράξεις με το Υπουργείο Εργασίας της Γαλλίας για τη στήριξη των ατόμων που αναζητούν εργασία και με το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας μέσω παρεμβάσεων σε σχολεία.
- Συμβολή σε πολιτικές που ευνοούν τους ηλικιωμένους και τους πλέον ευάλωτους πληθυσμούς (ιδίως στις αγροτικές και στις υποεξυπηρετούμενες περιοχές).
- Συμμετοχή στην πρωτοβουλία εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης ‘Café IA‘ (Café de l’Intelligence Artificielle) με επικεφαλής το Εθνικό Συμβούλιο Ψηφιακών Υποθέσεων ‘Conseil national du numérique’ (CNNum) της Γαλλίας για τη συμμετοχή των πολιτών σε συζητήσεις σχετικά με την ΤΝ.
Η προσπάθεια αυτή υποστηρίζεται από ειδική ενότητα κατάρτισης, η οποία εξοπλίζει τους επαγγελματίες ώστε να ηγούνται δημόσιων σεμιναρίων και συζητήσεων για θέματα που σχετίζονται με την ΤΝ. Οι τομεακοί συντονιστές διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη διευκόλυνση αυτών των εταιρικών σχέσεων, διατηρώντας στενό διάλογο με τα ενδιαφερόμενα μέρη που είναι υπεύθυνα για την εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών σε τοπική κλίμακα.
*
Αναδημοσίευση κειμένου: ‘Conseiller numérique program – France’
Digital Skills & Jobs Platform, created by ‘Mathieu Prengel’
Επιμέλεια μετάφρασης: Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση