Η αναμονή έληξε! Οι νικητές των Ευρωπαϊκών Βραβείων Ψηφιακών Δεξιοτήτων 2023 έχουν ανακοινωθεί: 6 έργα από όλη την Ευρώπη βραβεύονται για βέλτιστες πρακτικές σε 5 κατηγορίες.

Στις 28 Ιουνίου στις Βρυξέλλες, κατά την τελετή απονομής των βραβείων EDSA23, η June Lowery-Kingston, Αναπληρώτρια Διευθύντρια και Προϊστάμενη Τμήματος στη DG CNECT της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απένειμε τα βραβεία σε 6 εξαιρετικά έργα, τα οποία επιτυχώς στηρίζουν τους Ευρωπαίους στην απόκτηση των θεμελιωδών — και προηγμένων — ψηφιακών δεξιοτήτων που χρειάζονται.

Το επίπεδο των 330 αιτήσεων του 2023, Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων, ήταν εξαιρετικά υψηλό και στις 5 κατηγορίες. Υπάρχουν τόσα πολλά ενδιαφέροντα έργα που υλοποιούνται σε ολόκληρη την Ευρώπη και δείχνουν ότι οι ψηφιακές δεξιότητες είναι για όλους — ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, aναπηρίας και τόπου. Καθένα από αυτά τα βραβευμένα έργα συμβάλει με καινοτόμο και αποτελεσματικό τρόπο, προσφέροντας ευκαιρίες που ενδέχεται να αλλάξουν τη ζωή των κοριτσιών, των παιδιών, των ατόμων με διανοητική αναπηρία και των επαγγελματιών που δεν ασχολούνται με την τεχνολογία.

June Lowery-Kingston, Aναπληρώτρια Διευθύντρια και Προϊσταμένη Τμήματος στη DG CNECT, Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Μεταξύ των νικητών ήταν πολύ διαφορετικά έργα και οργανισμοί: από τις συμπράξεις ιδιωτικού-δημόσιου τομέα έως τα τοπικά έργα βάσης, από οργανώσεις πολιτών και τοπικά σχολεία έως κοινοπραξίες της ΕΕ που συγκεντρώνουν υψηλού επιπέδου τεχνικά πανεπιστήμια. Όλοι αυτοί οι φετινοί νικητές παρουσιάζουν την ζωντανή εικόνα της σημερινής πραγματικότητας όσον αφορά στις ψηφιακές δεξιότητες στην Ευρώπη.

Οι νικητές είναι:

Ενδυνάμωση της νεολαίας στην ψηφιακή εποχή: UBBU — Mαθαίνω προγραμματισμό (Πορτογαλία)

Το Ubbu είναι μια πλατφόρμα πληροφορικής και προγραμματισμού που διδάσκει παιδιά ηλικίας 6 έως 12 ετών πώς να φτιάχνουν κώδικα, μέσω μαθημάτων που βασίζονται στο παιχνίδι. Τα παιδιά μαθαίνουν να επιλύουν προκλήσεις λογικής και να αναπτύσσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, ενώ παράλληλα μαθαίνουν τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Αναπτύχθηκε από την πορτογαλική Ubbu, μία νεοφυής επιχείρηση για την εκπαίδευση με κοινωνικό αντίκτυπο. Η υλοποίηση του έργου σε δημόσια σχολεία στην Πορτογαλία υποστηρίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, το Ίδρυμα Επιστημών και Τεχνολογίας, το Πανεπιστήμιο του Aveiro, το ίδρυμα Altice, τη Santa Casa da Misericórdia Lisboa, την τράπεζα Montepio και τη Siemens Portugal.

Το έργο επιλέχθηκε ως νικητής αυτής της κατηγορίας για την ικανότητά του να αναπτυχθεί και να έχει ευρύ αντίκτυπο σε πολλές χώρες, καθώς και για την ελκυστική μορφή του. Πρόκειται για μια πλατφόρμα που έχει σχεδιαστεί ειδικά για να χρησιμοποιείται από οικογένειες, εκπαιδευτικούς και άτομα χωρίς εμπειρία προγραμματισμού, γεγονός που την καθιστά ένα εξόχο εργαλείο για τα παιδιά και τους ενήλικες, ώστε να μαθαίνουν μαζί. Επιπλέον, το επιχειρηματικό μοντέλο της Ubbu το καθιστά εξαιρετικά βιώσιμο με την πάροδο του χρόνου.


Ψηφιακές δεξιότητες για την εκπαίδευση: Ex aequo: Open the Box (Ιταλία) και Pix (Γαλλία)

Το έργο “Οpen the Box”  εγκαινιάστηκε το 2020 εν μέσω της πανδημίας COVID-19 με στόχο την δημιουργία ενός έργου για τον εγγραμματισμό στα μέσα επικοινωνίας, το οποίο θα αναπτύσσσεται κλιμακωτά και αποτελεσματικά. Επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο και στοχεύει στους εκπαιδευτικούς και στους εκπαιδευτές, ώστε να ενισχύσουν τις ψηφιακές δεξιότητες των μαθητών ηλικίας μεταξύ 11 και 18 ετών.

Η Dataninja είναι ο κορυφαίος οργανισμός που υποστηρίζει αυτό το έργο, σε συνεργασία με εταίρους όπως οι SkyTG24, Meet Digital Culture Center — Fondazione Cariplo, Fondazione Compagnia di San Paolo, Fondazione Agnelli, Sapere Digitale, Provincia Autonoma di Bolzano, Liceo Peano di Cuneo, Istituto Avogadro, Capgemini.

Η κριτική επιτροπή επέλεξε ως νικητή το “Οpen the Box” , με βάση τη βιωσιμότητα και τη δυνατότητα ανάπτυξης του έργου. Μετά την αρχική 3ετή πιλοτική φάση στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η πρωτοβουλία σχεδιάζει να επεκτείνει την εμβέλειά της σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αποσκοπεί επίσης στη συνεργασία με ΜΚΟ και εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε υποβαθμισμένες περιοχές, καθώς και με δημόσιες βιβλιοθήκες, πολιτιστικά κέντρα και ιδρύματα, διασφαλίζοντας έτσι την προσβασιμότητα των περιθωριοποιημένων ομάδων, των ευάλωτων ατόμων και των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Το επόμενο βήμα για το “Οpen the Box” είναι η επέκταση του έργου σε άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες και χώρες.


Η Pix είναι μια διαδικτυακή δημόσια υπηρεσία που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση, την ανάπτυξη και την πιστοποίηση ψηφιακών δεξιοτήτων στη Γαλλία, το Βέλγιο και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια των 6 ετών, η PIX βοήθησε πάνω από 4,5 εκατομμύρια μαθητές ετησίως να βελτιώσουν τις ψηφιακές δεξιότητές τους μέσω διασκεδαστικών και απαιτητικών τεστ. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί παρακολουθούν τον ψηφιακό εγγραμματισμό των μαθητών. Επικεφαλής του έργου είναι το γαλλικό Υπουργείο Εθνικής Παιδείας, το Υπουργείο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και το GIP Pix.

Το PIX επιλέχθηκε ως νικητής για το συγκεκριμένο σκοπό του και τον αντίκτυπό του στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία. Έχει διαδραματίσει καίριο ρόλο στην ενίσχυση του ψηφιακού εγγραμματισμού όχι μόνο στη Γαλλία και το Βέλγιο, αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Έχοντας ως αποστολή του να στηρίζει τις ψηφιακές δεξιότητες των νέων εκπαιδευομένων, το Pix διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και στην προώθηση ευκαιριών διά βίου μάθησης για τους πολίτες.


Συμπερίληψη στον ψηφιακό κόσμο — DigiAcademy (EIT Health, Ιρλανδία, Κροατία, Ισπανία, Σουηδία και Γαλλία)

Το Digi-ID είναι ένα πανευρωπαϊκό πολυεπιστημονικό έργο που χρηματοδοτείται από το EIT Health, το οποίο δρομολογήθηκε από το Trinity College του Δουβλίνου, από κοινού με το Εθνικό Δίκτυο Μάθησης/Rehabcare, Brothers of Charity, Avista, St Michael’s House, Central Remedial Clinic, Stewarts Care, MADoPA, Karolinska Institut, Πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ.

Επικεντρώνεται στην υγεία, την εκπαίδευση και την τεχνολογία για άτομα με διανοητική αναπηρία (ID). Με βάση τις εμπειρίες και τις δραστηριότητες με περισσότερα από 500 άτομα με διανοητική αναπηρία, η ομάδα ανέπτυξε την «DigiAcademy»: μία προσβάσιμη πλατφόρμα εκπαίδευσης ψηφιακών δεξιοτήτων.

Το έργο ξεχώρισε ως άξιος υποψήφιος για το βραβείο λόγω τoυ κοινού σχεδιασμού και της από κοινού ανάπτυξης με τη συμμετοχή ατόμων με διανοητική αναπηρία (ID). Δίνοντας προτεραιότητα στην προσβασιμότητα, τη φιλικότητα προς τον χρήστη και την προσαρμογή της πλατφόρμας και του περιεχομένου της στις ειδικές ανάγκες του κοινού-στόχου, η DigiAcademy προσφέρει έναν μοναδικό και πολύτιμο πόρο για την εκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες.


Γυναίκες με σταδιοδρομία στον τομέα των ΤΠΕ — Girls Code it Better (Ιταλία)

Το έργο Girls Code It Better, το οποίο ξεκίνησε το 2014 στην Ιταλία, είναι ένα έργο δωρεάν ψηφιακής δημιουργικότητας και επιχειρηματικότητας που φέρνει τα κορίτσια πιο κοντά στις σταδιοδρομίες στον τομέα της τεχνολογίας και των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM). Επικεφαλής του έργου είναι η Officina Futuro Fondazione W-Group.

Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι για την επιλογή του Girls Code it Better ως νικητή του EDSA23. Πρώτον, το έργο προωθεί όχι μόνο την ψηφιακή αλλά και την επιχειρηματική πορεία για τα κορίτσια και, δεύτερον, η εντυπωσιακή εμβέλεια και ο αντίκτυπος της πρωτοβουλίας, τα οποία διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην επιλογή της. Με τη δημιουργία 522 συλλόγων σε 223 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τη συμμετοχή περισσότερων από 10,000 κοριτσιών από 17 ιταλικές περιφέρειες, το έργο Girls Code it Better καταδεικνύει τη δυνατότητα ανάπτυξης και την αποτελεσματικότητά του,  όσον αφορά στη συμμετοχή των κοριτσιών και στην καλλιέργεια του ενδιαφέροντός τους για σταδιοδρομίες στους τομείς των ΤΠΕ και των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM).


Ψηφιακή Αναβάθμιση Δεξιοτήτων @ Work — AI4gov (Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία, Εσθονία)

Το Μάστερ στην Τεχνητή Νοημοσύνη για τις Δημόσιες Υπηρεσίες (AI4Gov) είναι ένα πρόγραμμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αναπτύχθηκε από τέσσερα κορυφαία ευρωπαϊκά πανεπιστήμια στους τομείς της ψηφιακής, τεχνολογικής και μηχανικής επιστήμης (Universidad Politécnica de Madrid, Ισπανία, Politecnico di Milano, Ιταλία, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Γερμανία και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ταλίν, Εσθονία).  Οι συμμετέχοντες αποκτούν την εξειδίκευση για να επιφέρουν ριζικές αλλαγές στην παροχή δημόσιων υπηρεσιών μέσω της εφαρμογής ΤΝ με δεοντολογικό και αποτελεσματικό τρόπο.

Το έργο επιλέχθηκε ως νικητής των βραβείων λόγω της εκπροσώπησης καινοτόμων προσεγγίσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες συνδυάζουν τους τομείς της τεχνητής νοημοσύνης, των δημόσιων υπηρεσιών και του ψηφιακού μετασχηματισμού. Το έργο εγκαινιάζει ένα μοναδικό μαθησιακό μονοπάτι που αντιμετωπίζει την αυξανόμενη ζήτηση για δεξιότητες ΤΝ σε κυβερνητικό επίπεδο και στη δημόσια διοίκηση.


Σχετικά με την Κριτική Επιτροπή του EDSA23

Η Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Ψηφιακών Δεξιοτήτων και Απασχόλησης, η οποία διοργάνωσε τα βραβεία, έλαβε 330 αιτήσεις από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Οι 6 νικητές επιλέχθηκαν από τον κατάλογο των 28 επικρατέστερων υποψηφιοτήτων από κριτική επιτροπή αποτελούμενη από 5 εμπειρογνώμονες: Alice Bougnères, Stefano Kluzer, Keith Quille, Veronica Stefan και Juliane Reppert-Bismarck.


Συνεργασία με τις Εθνικές Συμμαχίες για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση: οι νικητές και η κριτική επιτροπή του EDSA23 δημιουργούν από κοινού λύσεις και συγκεκριμένες δράσεις για τις ψηφιακές δεξιότητες

Εκπρόσωποι από τα βραβευθέντα έργα κλήθηκαν να παραλάβουν τα βραβεία κατά τη διάρκεια ειδικής τελετής απονομής στις Βρυξέλλες, αλλά συμμετείχαν επίσης την επόμενη ημέρα σε διαδραστικό εργαστήριο από κοινού με τις Εθνικές Συμμαχίες για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση.

Τόσο οι νικητές όσο και τρία μέλη της κριτικής επιτροπής, η Alice Bougnères, ο Stefano Kluzer και η Veronica Stefan, έθεσαν την πρακτική τους εμπειρία και την εξειδίκευσή τους στην υπηρεσία του Πανευρωπαϊκού Δικτύου των Εθνικών Συμμαχιών: τοπικές εθνικές οργανώσεις που υποστηρίζουν και προωθούν τις ψηφιακές δεξιότητες σε όλα τα επίπεδα στις χώρες τους.

Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου εντοπίστηκαν προκλήσεις και δημιουργήθηκαν από κοινού ενδιαφέρουσες λύσεις, οι οποίες θα τροφοδοτήσουν πιθανές μελλοντικές πρωτοβουλίες στις ευρωπαϊκές χώρες.

Αναδημοσίευση κειμένου:  Who are the winners of the European Digital Skills Awards 2023?, Digital Skills & Jobs Platform, created by Eleonora Censorii

Επιμέλεια μετάφρασης: Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση

Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων
  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
  • Προχωρημένο
  • Επαγγελματίας/Ειδικός ΤΠΕ
Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση
  • Ψηφιακές δεξιότητες
Χώρα
  • Ευρωπαϊκή Ένωση
Είδος πρωτοβουλίας
  • Θεσμική πρωτοβουλία της ΕΕ
Διαβάσετε περισσότερα