Η ψηφιοποίηση προσφέρει νέες ευκαιρίες για την εκπαίδευση, την καινοτομία και τη συμμετοχή, αλλά ενέχει τον κίνδυνο να εμβαθύνει το χάσμα μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών. Πολλές αγροτικές κοινότητες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν όπως περιορισμένη υποδομή και συνδεσιμότητα ή ανάγκη για εξατομικευμένη ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση δεξιοτήτων. Αυτά δεν επηρεάζουν μόνο την πρόσβαση σε υπηρεσίες και ευκαιρίες, αλλά θέτουν επίσης σε κίνδυνο την κοινωνική συνοχή και την ισότιμη συμμετοχή στην ψηφιακή δεκαετία.

Η Διάσκεψη του 2025 για την ψηφιακή Ευρώπη χωρίς αποκλεισμούς, με τίτλο «Ενδυνάμωση των κοινοτήτων μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού χωρίς αποκλεισμούς», ανταποκρίθηκε σε αυτή την πρόκληση δημιουργώντας έναν χώρο διαλόγου μεταξύ εκπαιδευτικών, υπευθύνων χάραξης πολιτικής, τοπικών αρχών, οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών και ηγετών κοινοτήτων. Στη διάσκεψη επισημάνθηκε ο τρόπος με τον οποίο οι ψηφιακές δεξιότητες και οι στρατηγικές χωρίς αποκλεισμούς μπορούν να ενδυναμώσουν τις αγροτικές κοινότητες, να μειώσουν τις ανισότητες και να διασφαλίσουν ότι κανείς δεν θα μείνει στο περιθώριο στο ψηφιακό μέλλον της Ευρώπης.

Ανοίγοντας τις πρωινές συνεδρίες, ο βουλευτής του ΕΚ Brando Benifei προβαίνει σε εμπνευσμένες προεγγεγραμμένες παρατηρήσεις και ο κ. Csaba Borboly, μέλος της ΕτΠ και εισηγητής του Ευρωπαϊκού Θεματολογίου Δεξιοτήτων, δίνει τον τόνο με μια κεντρική ομιλία με τίτλο «Το μέλλον της ψηφιακής εκπαίδευσης στις αγροτικές κοινότητες». Τόνισε ότι «η πρόσβαση είναι κάτι περισσότερο από Wi-Fi», υπογραμμίζοντας την ανάγκη για εμπιστοσύνη, συνάφεια και προσεγγίσεις με γνώμονα την κοινότητα: τα καλύτερα μαθησιακά περιβάλλοντα είναι συχνά υφιστάμενοι χώροι τους οποίους οι άνθρωποι ήδη εμπιστεύονται, ενισχύοντας ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα πρέπει να ενδυναμώνει και όχι να εκθέτει τους ανθρώπους.

Η συνεδρία με θέμα «Οικοδόμηση ενός ψηφιακού χωριού»παρουσίασε το έργο «Our Digital Village», στο οποίο συμμετείχαν εταίροι από εννέα χώρες της ΕΕ. Ο συντονιστής Alberto Biondo από το CSC Danilo Dolci – ETS εμπνεύστηκε από τη φιλοσοφία του ακτιβιστή Danilo Dolci για τη μη βίαιη κοινωνική αλλαγή, πλαισιώνοντας την ψηφιακή ένταξη ως συμμετοχική διαδικασία που βασίζεται στην κοινότητα. Η Δρ Rosabel Martínez Roig από το Πανεπιστήμιο του Αλικάντε τόνισε την αξιολόγηση ως μια διαδικασία μάθησης, τονίζοντας τη μετάβαση από την απλή χρήση ψηφιακών εργαλείων στη διδασκαλία και τη δημιουργία μαζί τους.

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με θέμα «Ποιο είναι το μέλλον των ψηφιακών δεξιοτήτων στην αγροτική Ευρώπη;» συγκέντρωσε τη Milena Nahapetyan από το Συμβούλιο της Ευρώπης, την Anja Fortuna από το Ευρωπαϊκό Αγροτικό Κοινοβούλιο, τη Leonie Bultynck από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG EAC) και τον Denys Tkachov, οι οποίοι συζήτησαν για τη μεγαλύτερη αναγνώριση της μη τυπικής εκπαίδευσης και τη μετατροπή των χρηστών σε συνδημιουργούς, τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η τεχνητή νοημοσύνη στην αγροτική εκπαίδευση και, ως εκ τούτου, την επείγουσα ανάγκη για ηθικά πλαίσια σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις αίθουσες διδασκαλίας. Υπενθυμίστηκε στους συμμετέχοντες ότι η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να λειτουργεί όπως ένα ηλεκτρικό ποδήλατο: να ενισχύει, και όχι να αντικαθιστά, την ανθρώπινη δράση.

Ο Χρήστος Μπουσούλας παρουσίασε την Ομάδα Μικρών και Αγροτικών Συμφερόντων του European Schoolnet και την Έξυπνη εκπαίδευση και δικτύωσή της: Ενδυνάμωση των μικρών και αγροτικών σχολείων MOOC και επισημάνθηκε ότι το εργαλείο SELFIE για τους εκπαιδευτικούς θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών στις αγροτικές περιοχές. 

Στο τέλος μιας μακράς, εποικοδομητικής ημέρας, οι διαδραστικές συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης ενεργοποίησαν τους συμμετέχοντες με τη συνδημιουργία πρακτικών λύσεων για την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, την αγροτική καινοτομία, τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών και τον προβληματισμό σχετικά με το τι μπορεί να επιφυλάσσει το μέλλον για την ψηφιακή Ευρώπη.

 Η διάσκεψη έκλεισε με σκέψεις σχετικά με τη βιωσιμότητα και τις μελλοντικές προοπτικές, επιβεβαιώνοντας ένα κοινό όραμα: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Ευρώπης πρέπει να ενισχύσει τις κοινότητες, να προωθήσει την ένταξη και να διασφαλίσει ότι οι εκπαιδευόμενοι στις αγροτικές περιοχές μπορούν να ευδοκιμήσουν στην ψηφιακή εποχή.

Αναδημοσίευση κειμένου: « The 2025 Inclusive Digital Europe Conference: Empowering Communities through Inclusive Digital Transformation» , Created by Rosemary Sheridan, Digital Skills & Jobs Platform.

Επιμέλεια μετάφρασης: Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση.

Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση
  • Τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence)
  • Ψηφιακές δεξιότητες
  • Digital transformation
Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων
  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
Χώρα
  • Αυστρία
  • Βέλγιο
  • Βουλγαρία
  • Κύπρος
  • Ρουμανία
  • Σλοβενία
  • Κροατία
  • Τσέχικη Δημοκρατία
  • Δανία
  • Εσθονία
  • Φινλανδία
  • Γαλλία
  • Γερμανία
  • Ουγγαρία
  • Ελλάδα
  • Ιταλία
  • Ιρλανδία
  • Μάλτα
  • Λετονία
  • Λιθουανία
  • Λουξεμβούργο
  • Κάτω Χώρες
  • Πορτογαλία
  • Πολωνία
  • Σουηδία
  • Ισπανία
  • Σλοβακία
Είδος πρωτοβουλίας
  • Διεθνής πρωτοβουλία
Διαβάσετε περισσότερα