Η GEO-Academy είναι ένα έργο με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης (REF: ERASMUS-EDU-2022-PEX-TEACH-ACA, GA No. 101104693) το οποίο σκοπό έχει να δημιουργήσει ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο εκπαιδευτικών, τόσο εν ενεργεία όσο και υπό εκπαίδευση, προσφέροντας ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης μέσω καινοτόμων ψηφιακών και γεωχωρικών εργαλείων και παιδαγωγικών μεθόδων. Το πρόγραμμα επιδιώκει να ενισχύσει τις ψηφιακές (digital skills), πράσινες (green skills) και χωρικές δεξιότητες (spatial skills) των εκπαιδευτικών, μέσα από ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο κατάρτισης για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ESD) με βάση τη STEAM[1].

Δομή και Λειτουργία του GEO-Academy

Το πρόγραμμα συντονίζεται από το Ελληνικό Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο – ΕΜΠ (National Technical University of Athens), σε συνεργασία με 12 εταίρους από χώρες της ΕΕ, όπως Σουηδία, Κύπρος, Αυστρία, Πορτογαλία, Βουλγαρία. Η διάρκεια του έργου εκτείνεται από τον Ιούνιο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2026.

Ανάδειξη των Εργαλείων Αιχμής στον τομέα της Γεωπληροφορικής

1. Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (GIS)

Τα GIS αποτελούν ένα βασικό εργαλείο του προγράμματος, επιτρέποντας την οπτικοποίηση, ανάλυση και ερμηνεία χωρικών δεδομένων. Μέσω GIS, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να διδάξουν πολύπλοκα περιβαλλοντικά και γεωγραφικά φαινόμενα με διαδραστικό και κατανοητό τρόπο, ενισχύοντας την κατανόηση και τη συμμετοχή των μαθητών.

2. Τηλεπισκόπηση (Remote Sensing, RS)

Το εργαλείο της τηλεπισκόπησης επιτρέπει την παρακολούθηση και λήψη δεδομένων σχετικά με την επιφάνεια της Γης και περιβαλλοντικές αλλαγές μέσω δορυφόρων. Αποτελεί πολύτιμη πηγή πληροφοριών για θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, η αποψίλωση δασών ή η αστική επέκταση — θέματα άκρως σχετικά με την εκπαίδευση για την αειφορία.

3. Παρατήρηση της Γης (Earth Observation, EO)

Η EO συμπληρώνει την τηλεπισκόπηση με μια ευρύτερη, συνδυαστική προσέγγιση ανάλυσης δεδομένων από τη Γη. Αυτό επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν μαθησιακές δραστηριότητες που συνδέουν επιστημονικά δεδομένα με πραγματικά περιβαλλοντικά φαινόμενα, όπως πλημμύρες ή μεταβολές στον κλιματικό χάρτη.

4. Γεο-αφηγηματική προσέγγιση (Geospatial Storytelling)

Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει τη σύνθεση αφηγήσεων με βάση χωρικά δεδομένα. Ενισχύει τη δημιουργική και συναισθηματική σύνδεση των μαθητών με τα θέματα βιωσιμότητας. Μέσω μιας τέτοιας διδακτικής μεθόδου, οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να αφηγηθούν ιστορίες π.χ. για την αλλαγή της ποιότητας νερού ή την απώλεια βιοποικιλότητας, καθιστώντας τα δεδομένα πιο ζωντανά και κατανοητά.

5. Πολυγλωσσικά και ευρέως προσβάσιμα εκπαιδευτικά υλικά

Το πρόγραμμα αναπτύσσει υλικά σε επτά γλώσσες: αγγλικά, γερμανικά, πορτογαλικά, ελληνικά, βουλγαρικά, γαλλικά και σουηδικά — ένα μεγάλο πλεονέκτημα για την ευρωπαϊκή κοινότητα εκπαιδευτικών. Αυτά τα υλικά σχεδιάζονται ώστε να είναι εύκολα υιοθετήσιμα, επαναλήψιμα και προσαρμόσιμα σε διάφορα εκπαιδευτικά πλαίσια

6. GEO-Hub και κοινότητα πρακτικής

Το πρόγραμμα δημιουργεί έναν ψηφιακό κόμβο (GEO-Hub) που λειτουργεί ως δίκτυο και κοινότητα πρακτικής. Εκεί, οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν όχι μόνο ως μαθητευόμενοι αλλά και ως συν-σχεδιαστές εκπαιδευτικών υλικών.

Μέσω online, δια ζώσης και μικτής (blended) εκπαίδευσης, αναπτύσσεται συνεργασία και ανταλλαγή καλών πρακτικών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οφέλη για τους Εκπαιδευτικούς

  1. Πολυδιάστατη επαγγελματική ανάπτυξη
    Οι εκπαιδευτικοί αποκτούν δεξιότητες στον χειρισμό ψηφιακών τεχνολογιών, στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και στη χρήση χωρικών εργαλείων — δεξιότητες ιδιαίτερα σημαντικές στον 21ο αιώνα.
  2. Ευρωπαϊκή συνεργασία και ανταλλαγή γνώσης
    Μέσα από τη συμμετοχή σε μια πανευρωπαϊκή κοινότητα, οι εκπαιδευτικοί μοιράζονται εμπειρίες, προσεγγίσεις και εκπαιδευτικά σενάρια.
  3. Δημιουργία αποτελεσματικών διδακτικών πρακτικών
    Η χρήση πραγματικών δεδομένων και ψηφιακών εργαλείων ενισχύει τη διδακτική αποτελεσματικότητα και την ενασχόληση των μαθητών με περιβαλλοντικά ζητήματα.
  4. Καθολική προσβασιμότητα
    Τα υλικά είναι διαθέσιμα σε πολλές γλώσσες και δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς από διαφορετικές χώρες να τα προσαρμόσουν εύκολα.

Συμπέρασμα

Η GEO-Academy αποτελεί ένα πρωτοποριακό και πολυεπίπεδο πρόγραμμα κατάρτισης εκπαιδευτικών, που συνδυάζει τις σύγχρονες γεω-τεχνολογίες (GIS, RS, EO, geospatial storytelling) με παιδαγωγικές πρακτικές και κοινοτική δράση. Μέσα από την ανάπτυξη ενός ανοικτού και πολυγλωσσικού εκπαιδευτικού πλαισίου, το πρόγραμμα συμβάλλει ενεργά στην ανάπτυξη βιώσιμων, τεχνολογικά ενημερωμένων, και χωρικά καλλιεργημένων εκπαιδευτικών, ικανοί να καλλιεργήσουν στους μαθητές τους μια βιωματική και ουσιαστική εκπαίδευση για την αειφορία.

Δείτε αναλυτικά τα μέλη της κοινοπραξίας, τα παραδοτέα του έργου και την πλατφόρμα GEOBSERVE με τους πόρους και τα εργαλεία καθώς και τα e-modules.


[1] STEAM είναι τα αρχικά των Science (Επιστήμη), Technology (Τεχνολογία), Engineering (Μηχανική), Arts (Τέχνες), Mathematics (Μαθηματικά). Αποτελεί εκπαιδευτική προσέγγιση που ενσωματώνει αυτούς τους κλάδους για να ενισχύσει τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και την επίλυση προβλημάτων.

Οργανισμός
array(23) { ["ID"]=> int(0) ["key"]=> string(17) "field_methodology" ["label"]=> string(22) "Μεθοδολογία" ["name"]=> string(11) "methodology" ["aria-label"]=> string(0) "" ["prefix"]=> string(3) "acf" ["type"]=> string(7) "wysiwyg" ["value"]=> string(2355) "

Οι στρατηγικές γραμμές δράσης του έργου περιλαμβάνουν:
(α) τον προσδιορισμό βασικών επιστημονικών θεμάτων με έμφαση στην αειφόρο ανάπτυξη,
(β) τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού πλαισίου που θα προάγει τις ψηφιακές, πράσινες και χωρικές δεξιότητες των εκπαιδευτικών, και
(γ) τη μετατροπή της επιστημονικής γνώσης σε εκπαιδευτικό υλικό για μικτή, διαδικτυακή ή δια ζώσης εκπαίδευση.

Η όλη διαδικασία θα εποπτεύεται και θα εφαρμόζεται πιλοτικά από μια διεπιστημονική κοινοπραξία, αποτελούμενη από εμπειρογνώμονες στους τομείς των γεωεπιστημών, των περιβαλλοντικών και φυσικών επιστημών, ερευνητές στην εκπαίδευση των φυσικών επιστημών, εν ενεργεία εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές εκπαιδευτικών. Αυτοί θα σχηματίσουν μια κοινότητα πρακτικής, η οποία θα συν-σχεδιάσει και θα συν-αναπτύξει το εκπαιδευτικό υλικό και τις στρατηγικές κατάρτισης.

Έξι βασικά γεωθεματικά θέματα θα αποτελέσουν το εφαλτήριο για την επίτευξη των στόχων του έργου, ενώ η κατάρτιση των εκπαιδευτικών θα δομηθεί γύρω από τρεις πυλώνες ικανοτήτων (πράσινες, ψηφιακές ικανότητες και χωρικές δεξιότητες), οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες για τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν επιτυχώς τους μαθητές τους σε θέματα Περιβαλλοντικής και Βιώσιμης Εκπαίδευσης.

" ["menu_order"]=> int(8) ["instructions"]=> string(117) "Βάση μεθοδολογίας (π.χ. βασίζεται/δεν βασίζεται στο Πλαίσιο DigComp)" ["required"]=> int(1) ["id"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["conditional_logic"]=> int(0) ["parent"]=> string(29) "group_digital_skills_resource" ["wrapper"]=> array(3) { ["width"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["id"]=> string(0) "" } ["default_value"]=> string(0) "" ["tabs"]=> string(3) "all" ["toolbar"]=> string(4) "full" ["media_upload"]=> int(0) ["delay"]=> int(0) ["_name"]=> string(11) "methodology" ["_valid"]=> int(1) }
Μεθοδολογία

Οι στρατηγικές γραμμές δράσης του έργου περιλαμβάνουν:
(α) τον προσδιορισμό βασικών επιστημονικών θεμάτων με έμφαση στην αειφόρο ανάπτυξη,
(β) τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού πλαισίου που θα προάγει τις ψηφιακές, πράσινες και χωρικές δεξιότητες των εκπαιδευτικών, και
(γ) τη μετατροπή της επιστημονικής γνώσης σε εκπαιδευτικό υλικό για μικτή, διαδικτυακή ή δια ζώσης εκπαίδευση.

Η όλη διαδικασία θα εποπτεύεται και θα εφαρμόζεται πιλοτικά από μια διεπιστημονική κοινοπραξία, αποτελούμενη από εμπειρογνώμονες στους τομείς των γεωεπιστημών, των περιβαλλοντικών και φυσικών επιστημών, ερευνητές στην εκπαίδευση των φυσικών επιστημών, εν ενεργεία εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές εκπαιδευτικών. Αυτοί θα σχηματίσουν μια κοινότητα πρακτικής, η οποία θα συν-σχεδιάσει και θα συν-αναπτύξει το εκπαιδευτικό υλικό και τις στρατηγικές κατάρτισης.

Έξι βασικά γεωθεματικά θέματα θα αποτελέσουν το εφαλτήριο για την επίτευξη των στόχων του έργου, ενώ η κατάρτιση των εκπαιδευτικών θα δομηθεί γύρω από τρεις πυλώνες ικανοτήτων (πράσινες, ψηφιακές ικανότητες και χωρικές δεξιότητες), οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες για τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν επιτυχώς τους μαθητές τους σε θέματα Περιβαλλοντικής και Βιώσιμης Εκπαίδευσης.

Ομάδα-στόχος
  • Ψηφιακές δεξιότητες για επαγγελματίες/ ειδικούς ΤΠΕ
  • Ψηφιακές δεξιότητες στην εκπαίδευση
Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση
  • Λογισμικό (Software)
  • Digital transformation
  • Ψηφιακές δεξιότητες
Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων
  • Επαγγελματίας/Ειδικός ΤΠΕ
  • Προχωρημένο
Χώρα
  • Ελλάδα
  • Πορτογαλία
  • Βουλγαρία
  • Αυστρία
  • Σουηδία
Βιομηχανία - Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
  • Κατάρτιση εκπαιδευτικών με εξειδίκευση
  • Περιβαλλοντικές επιστήμες
  • Φυσικό περιβάλλον και άγρια ​​ζωή
Γλώσσα
  • Ελληνική
Είδος πρωτοβουλίας
  • Θεσμική πρωτοβουλία της ΕΕ
Απευθύνεται σε
  • Άτομα με υψηλές επιδόσεις
  • Άτομα που χρειάζονται επαγγελματική κατάρτιση
  • Άτομα που έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΕΠΕΠ 6)
  • Άτομα που έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΕΠΕΠ 8)
Είδος εργαλείου δεξιοτήτων
  • Προγράμματα κατάρτισης
Διαβάσετε περισσότερα