Πλαίσιο

Η Ακαδημία Δεξιοτήτων Τεχνητής Νοημοσύνης (AI Skills Academy) έχει ως στόχο να καλύψει το αυξανόμενο χάσμα δεξιοτήτων στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στην Ευρωπαϊκή Ένωση, διευρύνοντας τη δεξαμενή ειδικών AI και εκπαιδεύοντας επαγγελματίες σε βασικούς οικονομικούς τομείς της Ένωσης.

Με ιδιαίτερη έμφαση στην Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη (Generative AI), η Ακαδημία θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στην ενίσχυση της τεχνογνωσίας και της απασχολησιμότητας στον τομέα της AI, προωθώντας τόσο την ανάπτυξη όσο και την εφαρμογή τεχνολογιών AI, ενώ θα προσφέρει στοχευμένες ευκαιρίες για γυναίκες που επιθυμούν να εισέλθουν ή να επιστρέψουν στην αγορά εργασίας στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.

Στόχοι

Η Ακαδημία Δεξιοτήτων Τεχνητής Νοημοσύνης (AI Skills Academy) θα λειτουργήσει ως κέντρο αναφοράς (one-stop-shop) για ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που στηρίζουν ή αναπτύσσουν προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Θα επιλεγούν δύο έργα για την υλοποίηση της Ακαδημίας Δεξιοτήτων AI, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν μέσω δύο ξεχωριστών προσκλήσεων στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ψηφιακή Ευρώπη» (Digital Europe Programme):

  1. Δεξιότητες για την ανάπτυξη υπεύθυνων μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης και την εφαρμογή τους σε βασικούς οικονομικούς τομείς της ΕΕ (θέμα 1 από 2 – περιγράφεται εδώ),

  2. Δεξιότητες για την ανάπτυξη και υλοποίηση μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης στις εγκαταστάσεις AI Factories (θέμα 2 από 2 – η σχετική πρόσκληση αναμένεται στο 4ο τρίμηνο του 2025).

Η Ακαδημία Δεξιοτήτων AI θα διαθέτει αφιερωμένη σελίδα προορισμού στην Πλατφόρμα Ψηφιακών Δεξιοτήτων και Εργασίας (Digital Skills and Jobs Platform – DSJP), όπου θα αναρτώνται οι δραστηριότητες, οι εκδηλώσεις και οι πρωτοβουλίες της.

Στόχος της πρόσκλησης

Η Ακαδημία Δεξιοτήτων Τεχνητής Νοημοσύνης θα αποτελέσει υπηρεσία μίας στάσης για μια σειρά δραστηριοτήτων που υποστηρίζουν ή αναπτύσσουν προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης. Θα επιλεγούν δύο έργα για την υλοποίηση της ακαδημίας δεξιοτήτων ΤΝ, τα οποία καλύπτονται από δύο χωριστές προσκλήσεις υποβολής προτάσεων του προγράμματος «Ψηφιακή Ευρώπη»:
1) δεξιότητες για την ανάπτυξη υπεύθυνων μοντέλων ΤΝ και την εφαρμογή τους στους βασικούς οικονομικούς τομείς της ΕΕ (θέμα 1 στα 2· περιγράφεται εδώ))· 
2) δεξιότητες που σχετίζονται με την ανάπτυξη και την εφαρμογή μοντέλων ΤΝ στις εγκαταστάσεις των εργοστασίων ΤΝ (θέμα 2/2· αναμένεται πρόσκληση υποβολής προτάσεων το τέταρτο τρίμηνο του 2025).
Η Ακαδημία Δεξιοτήτων ΤΝ θα διαθέτει ειδική σελίδα προορισμού στην πλατφόρμα ψηφιακών δεξιοτήτων και θέσεων εργασίας (DSJP), όπου θα αναφορτώνονται οι δραστηριότητες, οι εκδηλώσεις και οι πρωτοβουλίες της.

Πεδίο εφαρμογής

Οι δραστηριότητες της Ακαδημίας Δεξιοτήτων για την ΤΝ θα επικεντρωθούν σε τρεις πυλώνες δράσης.

Πυλώνας 1: Υποστήριξη της γνώσης, της εκπαίδευσης και της κατάρτισης
Στο πλαίσιο του πρώτου πυλώνα, η Ακαδημία Δεξιοτήτων AI θα προσφέρει εκπαίδευση και κατάρτιση υψηλού επιπέδου σε διάφορα επίπεδα, εστιάζοντας στις υφιστάμενες ανάγκες της αγοράς εργασίας της ΕΕ:

  1. Συμπλήρωση και ενίσχυση των υφιστάμενων πληροφοριών σχετικά με τις ανάγκες και τα ελλείμματα δεξιοτήτων AI στην ΕΕ.
  2. Σχεδιασμός προγραμμάτων σπουδών για εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια, τόσο στην ανώτατη όσο και στην τεχνική εκπαίδευση, καθώς και σε εκπαιδευτικά προγράμματα στο πλαίσιο της εργασίας (on-the-job training).
  3. Υλοποίηση και πιλοτική εφαρμογή των σχεδιασμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων, συμπεριλαμβανομένης της υλοποίησης τουλάχιστον ενός προγράμματος προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών σπουδών στην Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη (Generative AI).

Η συμμετοχή των γυναικών θα υποστηρίζεται μέσω προγραμμάτων υποτροφιών και προγραμμάτων επανένταξης (returnship schemes), ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη δημιουργία ευκαιριών κατάρτισης για ανέργους.

Πυλώνας 2: Δημιουργία οικοσυστήματος
Στο πλαίσιο του δεύτερου πυλώνα, η Ακαδημία Δεξιοτήτων AI θα εστιάσει στην προσέλκυση και διατήρηση ευρωπαϊκού και διεθνούς ταλέντου στην αγορά εργασίας της ΕΕ, καθώς και στη διευκόλυνση της σύνδεσης επαγγελματιών με δεξιότητες AI με κατάλληλες ευκαιρίες απασχόλησης.

Συγκεκριμένα, θα επιδιωχθεί:

  1. Η δημιουργία και υποστήριξη ενός ποικιλόμορφου και δυναμικού οικοσυστήματος ενδιαφερόμενων μερών, το οποίο θα περιλαμβάνει επιχειρήσεις, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ιδρύματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ερευνητικούς οργανισμούς, καθώς και εθνικές και περιφερειακές δημόσιες αρχές της ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτό, θα προωθούνται προγράμματα υποτροφιών AI για την προσέλκυση ταλέντου από το εξωτερικό στην ΕΕ.
  2. Η παροχή πρακτικών επαγγελματικών εμπειριών σε συνεργασία με τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα – συμπεριλαμβανομένης της πιλοτικής εφαρμογής ενός προγράμματος μαθητείας πλήρους απασχόλησης στον τομέα της AI.
  3. Η επικοινωνία σχετικά με τις ευκαιρίες που προσφέρει η Ακαδημία, αλλά και γενικότερα η αγορά εργασίας και εκπαίδευσης AI στην ΕΕ, καθώς και η διάδοση των αποτελεσμάτων μέσω αφιερωμένης σελίδας προορισμού στην Πλατφόρμα Ψηφιακών Δεξιοτήτων και Εργασίας (Digital Skills and Jobs Platform).

Πυλώνας 3: Μέτρηση Προόδου

Στο πλαίσιο του τρίτου πυλώνα, η Ακαδημία Δεξιοτήτων AI θα παρακολουθεί την επίδραση των δραστηριοτήτων της, τόσο σε σχέση με την πρόοδο που έχει σημειωθεί στη μείωση του αναγνωρισμένου χάσματος δεξιοτήτων AI, όσο και με βάση τα σχόλια που θα λαμβάνει από τους συμμετέχοντες.

Σύνθεση κοινοπραξίας

Τα μέλη της κοινοπραξίας θα πρέπει να επιδεικνύουν συμπληρωματικούς ρόλους στην πρόταση και να αποδεικνύουν εξαιρετικό ιστορικό επιδόσεων στους αντίστοιχους τομείς τους. Η κοινοπραξία θα πρέπει να αποτελείται από τουλάχιστον 6 οντότητες (δικαιούχους, μη συνδεδεμένες οντότητες) από τουλάχιστον 3 διαφορετικές επιλέξιμες χώρες.

Συνιστάται ιδιαίτερα να συμπεριληφθούν στην κοινοπραξία τουλάχιστον:

  • Δύο ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που απονέμουν πτυχίο από επιλέξιμες χώρες του προγράμματος «Ψηφιακή Ευρώπη», οι οποίες αποτελούν μέρος του Χάρτη Erasmus για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ECHE).
  • Δύο εταίροι του κλάδου των οποίων η έδρα βρίσκεται σε επιλέξιμη χώρα – ιδίως μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) καθώς και νεοφυείς επιχειρήσεις.
  • Ένας ανεξάρτητος ερευνητικός οργανισμός, κόμβος ή κέντρο ικανοτήτων/αριστείας στον τομέα της ΑΙ.
  • Ένα ίδρυμα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ).

Μπορούν επίσης να υποβάλουν αίτηση οι εθνικοί και περιφερειακοί οργανισμοί των κρατών μελών που σχετίζονται με το θέμα.

Χρηματοδότηση και διάρκεια

  • Προϋπολογισμός: Χρηματοδότηση ύψους 7 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (θα συμπληρωθεί με επιπλέον 7 εκατ. ευρώ για τις δεξιότητες των εργοστασίων ΑΙ στη δεύτερη πρόσκληση).
  • Ποσοστό χρηματοδότησης: 50%
  • Διάρκεια του έργου: 3-4 ετών

Χρονοδιάγραμμα

ΒήμαΗμερομηνία
Ημερομηνία έναρξης πρόσκλησης15 Απριλίου 2025
Προθεσμία υποβολής προτάσεων2 Σεπτεμβρίου 2025 (ώρα 17:00 Κεντρικής Ευρώπης)
Περίοδος αξιολόγησηςΣεπτέμβριος – Νοέμβριος 2025
Ανακοίνωση αποτελεσμάτων αξιολόγησηςΝοέμβριος 2025
Υπογραφή Σύμβασης Χρηματοδότησης (GA)Φεβρουάριος 2026

array(21) { ["ID"]=> int(0) ["key"]=> string(26) "field_application_deadline" ["label"]=> string(20) "Application deadline" ["name"]=> string(20) "application_deadline" ["aria-label"]=> string(0) "" ["prefix"]=> string(3) "acf" ["type"]=> string(11) "date_picker" ["value"]=> string(10) "02/09/2025" ["menu_order"]=> int(11) ["instructions"]=> string(0) "" ["required"]=> int(0) ["id"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["conditional_logic"]=> int(0) ["parent"]=> string(25) "group_funding_opportunity" ["wrapper"]=> array(3) { ["width"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["id"]=> string(0) "" } ["display_format"]=> string(5) "d/m/Y" ["return_format"]=> string(5) "d/m/Y" ["first_day"]=> int(1) ["_name"]=> string(20) "application_deadline" ["_valid"]=> int(1) }
Application deadline
02/09/2025
array(27) { ["ID"]=> int(0) ["key"]=> string(17) "field_beneficiary" ["label"]=> string(20) "Δικαιούχοι" ["name"]=> string(11) "beneficiary" ["aria-label"]=> string(0) "" ["prefix"]=> string(3) "acf" ["type"]=> string(7) "wysiwyg" ["value"]=> string(0) "" ["menu_order"]=> int(9) ["instructions"]=> string(0) "" ["required"]=> int(0) ["id"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["conditional_logic"]=> int(0) ["parent"]=> string(25) "group_funding_opportunity" ["wrapper"]=> array(3) { ["width"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["id"]=> string(0) "" } ["default_value"]=> string(0) "" ["placeholder"]=> string(0) "" ["prepend"]=> string(0) "" ["append"]=> string(0) "" ["maxlength"]=> int(255) ["_name"]=> string(11) "beneficiary" ["_valid"]=> int(1) ["tabs"]=> string(3) "all" ["toolbar"]=> string(4) "full" ["media_upload"]=> int(1) ["delay"]=> int(0) }
array(27) { ["ID"]=> int(0) ["key"]=> string(25) "field_financing_condition" ["label"]=> string(37) "Όροι χρηματοδότησης" ["name"]=> string(19) "financing_condition" ["aria-label"]=> string(0) "" ["prefix"]=> string(3) "acf" ["type"]=> string(7) "wysiwyg" ["value"]=> string(0) "" ["menu_order"]=> int(10) ["instructions"]=> string(0) "" ["required"]=> int(0) ["id"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["conditional_logic"]=> int(0) ["parent"]=> string(25) "group_funding_opportunity" ["wrapper"]=> array(3) { ["width"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["id"]=> string(0) "" } ["default_value"]=> string(0) "" ["placeholder"]=> string(0) "" ["prepend"]=> string(0) "" ["append"]=> string(0) "" ["maxlength"]=> int(255) ["_name"]=> string(19) "financing_condition" ["_valid"]=> int(1) ["tabs"]=> string(3) "all" ["toolbar"]=> string(4) "full" ["media_upload"]=> int(1) ["delay"]=> int(0) }
Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων
  • Προχωρημένο
  • Επαγγελματίας/Ειδικός ΤΠΕ
Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση
  • Τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence)
Μορφή χρηματοδότησης
  • Επιχορήγηση
Χώρα
  • Ευρωπαϊκή Ένωση
Βιομηχανία - Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
  • Διεπιστημονικά προγράμματα και εξειδικεύσεις στον τομέα της εκπαίδευσης
  • Διεπιστημονικά προγράμματα και εξειδικεύσεις που αφορούν Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)
Ομάδα-στόχος
  • Ψηφιακές δεξιότητες στην εκπαίδευση
Απευθύνεται σε
  • Άτομα που φοιτούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΕΠΕΠ 6)
  • Άτομα που έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΕΠΕΠ 8)
  • Άτομα που φοιτούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΕΠΕΠ 7)
Είδος πρωτοβουλίας
  • Διεθνής πρωτοβουλία
Διαβάσετε περισσότερα