Το πρόγραμμα «ΑμεΑ Πρωτοπόροι στην Τεχνητή Νοημοσύνη» αποτελεί μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία που ξεκίνησε πριν περίπου ένα χρόνο (2024) από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Science for You – SciFY, σε συνεργασία με το Κέντρο Παιδιού και Εφήβου και άλλους φορείς που στηρίζουν άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ). Το εγχείρημα αυτό, που υποστηρίζεται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση και την METLEN Energy & Metals, έχει ήδη αποφέρει ενθαρρυντικά αποτελέσματα, προσφέροντας νέες επαγγελματικές προοπτικές σε άτομα με αυτισμό και ψυχικές διαταραχές.

Στόχος και Καινοτομία του Προγράμματος

Για πρώτη φορά μελετήθηκε ένας εξαιρετικά καινοτόμος τρόπος εργασιακής απασχόλησης των ΑμεΑ υπό το πρίσμα αναδυόμενων τεχνολογιών. Το πρόγραμμα στόχευσε να εντάξει τα ΑμεΑ στον ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο της Τεχνητής Νοημοσύνης, εκπαιδεύοντάς τα σε καθήκοντα που σχετίζονται με την επισήμανση δεδομένων (annotation), μια διαδικασία κρίσιμη για την εκπαίδευση συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης μέσω supervised learning. Η εργασία αυτή, που απαιτεί προσοχή στη λεπτομέρεια και την επανάληψη, θεωρείται ιδιαίτερα κατάλληλη για άτομα με συγκεκριμένες μορφές αναπηρίας, όπως ο αυτισμός. Παράλληλα, το πρόγραμμα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες εκπαίδευσης των ΑμεΑ, ενώ δίνεται έμφαση και στην προετοιμασία των εργοδοτών.

Διαδικασία Εκπαίδευσης και Απασχόλησης

Η υλοποίηση ξεκίνησε με την εκπαίδευση επαγγελματιών θεραπευτών στην Τεχνητή Νοημοσύνη και στο annotation, ώστε να είναι σε θέση να μεταδώσουν τις γνώσεις τους στα ΑμεΑ.
Ακολούθως, επιλέχθηκαν 12 συμμετέχοντες (7 με αυτισμό και 5 με ψυχικές διαταραχές), οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν για τρεις μήνες σε διάφορα είδη annotation (ήχοι, μουσική, κείμενο, εικόνες). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα με υψηλή λειτουργικότητα ανταποκρίθηκαν εξαιρετικά, με ελάχιστες εγκαταλείψεις, ενώ ανέπτυξαν σημαντική αυτονομία. Μετά το πέρας της εκπαίδευσης, οκτώ (8) εκπαιδευμένα ΑμεΑ προχώρησαν στην πιλοτική φάση της υποστηριζόμενης εργασίας, δουλεύοντας αμειβόμενα για τρεις μήνες σε συνεργασία με το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος».

Συμπεράσματα και Αντίκτυπος

Η συλλογή δεδομένων από εκπαιδευτές, συμμετέχοντες και γονείς ανέδειξε πολλαπλά οφέλη. Τα ΑμεΑ δήλωσαν ικανοποιημένα από την εργασία, την υποστήριξη και τις νέες δεξιότητες που απέκτησαν, ενώ είδαν το πρόγραμμα ως ευκαιρία για επαγγελματική εξέλιξη και ενίσχυση της αυτοεκτίμησής τους. Οι εκπαιδευτές εκτίμησαν τη δυνατότητα να συμβάλουν σε ένα σημαντικό έργο, αναπτύσσοντας παράλληλα τις δικές τους δεξιότητες. Οι γονείς εξέφρασαν υπερηφάνεια για τη συμμετοχή των παιδιών τους και αναγνώρισαν τη σημασία του προγράμματος για το μέλλον τους.

Δηλώσεις και Προοπτικές

Οι υπεύθυνοι των φορέων τόνισαν ότι το πρόγραμμα γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ επαγγελματικής εκπαίδευσης και ένταξης των ΑμεΑ στην αγορά εργασίας, ειδικά σε έναν τομέα με μεγάλες προοπτικές όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη. Υπογράμμισαν επίσης τη σημασία της τεχνολογίας ως εργαλείου ενδυνάμωσης και κοινωνικής ενσωμάτωσης, επισημαίνοντας ότι η καινοτομία μπορεί να συνδυαστεί με τη συμπερίληψη και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Το πρόγραμμα αποτελεί παράδειγμα του πώς η συνεργασία μεταξύ φορέων μπορεί να δημιουργήσει ένα πιο συμπεριληπτικό εργασιακό περιβάλλον, όπου οι δυνατότητες κάθε ατόμου αναγνωρίζονται και αξιοποιούνται στο έπακρο.
Συνολικά, το έργο «ΑμεΑ Πρωτοπόροι στην Τεχνητή Νοημοσύνη» ανοίγει νέους δρόμους για την επαγγελματική ένταξη των ΑμεΑ, προσφέροντας ελπίδα, προοπτική και ενεργό ρόλο σε έναν σύγχρονο και δυναμικό τομέα.

Δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας εδώ.

Περισσότερες πληροφορίες για το έργο μπορείτε να βρείτε εδώ.

Δείτε το Video με τις εντυπώσεις των συμμετεχόντων

*Μέρος των πολυμέσων που χρησιμοποιήθηκαν αναπτύχθηκε με Generative AI

Target audience
  • Digital skills for all
  • Digital skills in education.
Digital technology / specialisation
  • Artificial Intelligence
  • Digital transformation
  • Digital skills
Digital skill level
  • Basic
  • Intermediate
Country
  • Greece
Industry - Field of Education and Training
  • Social work and counselling
  • Psychology
  • Personal skills and development
Type of initiative
  • National initiative
Publication type
  • Study
Διαβάσετε περισσότερα