Το ψηφιακό χάσμα εξακολουθεί να αποτελεί πιεστικό ζήτημα σε ολόκληρη την Ευρώπη, με τους ηλικιωμένους και μικρούς επιχειρηματίες να συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των ψηφιακά ευπαθών ομάδων. Σε μια ολοένα και πιο ψηφιοποιημένη κοινωνία, η πρόσβαση σε ψηφιακά εργαλεία και οι δεξιότητες χρήσης τους είναι απαραίτητα στοιχεία για την πλήρη συμμετοχή στην καθημερινή ζωή, από την πρόσβαση σε υπηρεσίες και την επικοινωνία με την οικογένεια έως τη λειτουργία μιας επιχείρησης. Το έργο «DIGITAL-IN: Ψηφιακές δεξιότητες για την ένταξη των ψηφιακά ευάλωτων ομάδων», το οποίο χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus +, αντιμετωπίζει το κρίσιμο αυτό ζήτημα. Στόχος του είναι να εφοδιάσει ενήλικες εκπαιδευόμενους από ευάλωτες ομάδες με τις ικανότητες που απαιτούνται για να ευδοκιμήσουν στον ψηφιακό κόσμο και να ενδυναμώσει τους εκπαιδευτές ώστε να τους στηρίξουν μέσω προσαρμοσμένων και χωρίς αποκλεισμούς στρατηγικών.

Τι είναι ο DIGITAL SKILLS TRAINING GUIDE για εκπαιδευτές;

Ο οδηγός κατάρτισης DIGITAL-IN με επίσημο τίτλο «DIGITAL SKILLS TRAINING GUIDE FOR EDUCATORS: Recommendations FOR INCLUDING VULNERABLE GROUPS» — είναι ένα πρακτικό και ολοκληρωμένο εγχειρίδιο που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτές, υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων. Κύριος στόχος της είναι η παροχή δομημένης καθοδήγησης σχετικά με τον σχεδιασμό και την προσαρμογή της κατάρτισης για την κάλυψη των ειδικών αναγκών των ψηφιακά ευάλωτων ομάδων, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων και των ιδιοκτητών μικρών επιχειρήσεων. Ο παρών οδηγός, ο οποίος αναπτύχθηκε από κοινού από οργανισμούς από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία, τη Λιθουανία και την Ισπανία, βασίζεται σε ποιοτική έρευνα, επιτόπιες συνεντεύξεις, ανατροφοδότηση από τα ενδιαφερόμενα μέρη και βέλτιστες πρακτικές στην ψηφιακή εκπαίδευση ενηλίκων.

Πώς να χρησιμοποιήσετε τον οδηγό

Ο οδηγός διαρθρώνεται σε τέσσερις βασικές ενότητες, καθεμία από τις οποίες προσφέρει πρακτικά πλαίσια και στρατηγικές για τους εκπαιδευτικούς:

1. Ορισμός των προφίλ των εκπαιδευόμενων: Η κατανόηση του ψυχολογικού, κοινωνικού και οικονομικού υπόβαθρου των ψηφιακά ευάλωτων ομάδων είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό αποτελεσματικής κατάρτισης. Ο οδηγός περιγράφει τα βασικά χαρακτηριστικά, τα κίνητρα και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τόσο οι ηλικιωμένοι όσο και οι μικροεπιχειρηματίες.

2. Παιδαγωγικές στρατηγικές: Η ενότητα αυτή εισάγει μεθοδολογίες μάθησης που ανταποκρίνονται στις μοναδικές προκλήσεις των DVG. Οι στρατηγικές περιλαμβάνουν την προσαρμοστική μάθηση, τις εμπειρικές μεθόδους, τη μάθηση μεταξύ ομοτίμων και τη διαγενεακή μάθηση, τις τεχνικές που βασίζονται στην επανάληψη, τις μεθόδους που βασίζονται στο παιχνίδι και την καθοδήγηση. Κάθε προσέγγιση πλαισιώνεται με παραδείγματα και συμβουλές για εφαρμογή.

3. Συνιστώμενοι τομείς περιεχομένου: Ο οδηγός παρέχει λεπτομερείς προτάσεις για το ψηφιακό πρόγραμμα σπουδών, σύμφωνα με το πλαίσιο DigComp 2.2. Στα θέματα περιλαμβάνονται η ασφάλεια και η ιδιωτικότητα, τα εργαλεία επικοινωνίας, το ψηφιακό μάρκετινγκ για τις μικρές επιχειρήσεις και ο γραμματισμός στην ΤΝ, προσαρμοσμένα στα ενδιαφέροντα των εκπαιδευομένων και στην ψηφιακή ωριμότητα.

4. Στρατηγικές επικοινωνίας: Η αποτελεσματική επικοινωνία με τα άτομα των ψηφιακά ευπαθών ομάδων είναι καίριας σημασίας για την ένταξη. Η παρούσα ενότητα περιλαμβάνει στρατηγικές για την απλή γλώσσα, τη χρήση οπτικών βοηθημάτων, τη μη εχθρική πλαισίωση και τις τεχνικές ψηφιακής γραφής.

Σημαντικά σημεία και παραδείγματα χρήσης

— Ένας εκπαιδευτής που εργάζεται με ηλικιωμένους εκπαιδευόμενους σε μια αγροτική κοινότητα μπορεί να χρησιμοποιήσει τις στρατηγικές κινητικής και μάθησης από ομοτίμους που περιλαμβάνονται στον οδηγό για να ενθαρρύνει την πρακτική κατάρτιση σε έξυπνα τηλέφωνα.

— Ένας εκπαιδευτής ενηλίκων θα μπορούσε να ενσωματώσει τις ενότητες μικρομάθησης που συνιστώνται στον οδηγό για τους ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων που επιθυμούν να ξεκινήσουν ένα διαδικτυακό κατάστημα.

— Ένας δήμος που σχεδιάζει μια εκστρατεία για τις ψηφιακές δεξιότητες θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την ενότητα του οδηγού σχετικά με τη συμπεριληπτική επικοινωνία για τη διαμόρφωση μηνυμάτων που έχουν απήχηση στους ηλικιωμένους ενήλικες και τους πληθυσμούς χαμηλού εισοδήματος.

Ένα πρακτικό βήμα για μια πιο συμπεριληπτική ψηφιακή κοινωνία

Ο Οδηγός DIGITAL-IN δεν προσφέρει απλώς θεωρία — αποτελεί ένα σχέδιο δράσης για την ένταξη όλων στην ψηφιακή εποχή. Με τις δημογραφικές αλλαγές, τις εξελίξεις στις ψηφιακές πολιτικές και τις οικονομικές μεταβάσεις σε εξέλιξη, η σημασία της ενδυνάμωσης των ευάλωτων πληθυσμών με ψηφιακές δεξιότητες δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Ο οδηγός αυτός δίνει τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς και παρόχους κατάρτισης να συναντήσουν τους εκπαιδευόμενους εκεί που βρίσκονται — με σεβασμό στις ανάγκες τους, αναγνώριση των εμπειριών τους και στόχο τη δημιουργία ενός πραγματικά συμπεριληπτικού ψηφιακού μέλλοντος.

Εξερευνήστε την on line, διαδραστική έκδοση

Για να συμπληρώσει τον πλήρη οδηγό, η κοινοπραξία του έργου DIGITAL-IN ανέπτυξε μια φιλική προς τον χρήστη διαδικτυακή έκδοση. Το παρόν ψηφιακό εγχειρίδιο παρουσιάζει μια συνοπτική και ενδιαφέρουσα επισκόπηση ολόκληρου του οδηγού κατάρτισης σε προσβάσιμη μορφή αφήγησης. Οι εκπαιδευτές που προτιμούν ένα εργαλείο ταχείας αναφοράς ή διαδραστικό μαθησιακό εργαλείο θα το βρούν ιδιαίτερα χρήσιμο.

Επισκεφθείτε τη διαδικτυακή έκδοση.

Από αυτόν τον σύνδεσμο μπορείτε να κατεβάσετε τον πλήρη εκπαιδευτικό οδηγό DIGITAL-IN.

Σχετικά με το έργο DIGITAL IN

Το έργο DIGITAL-IN «Ψηφιακές δεξιότητες για την ένταξη ψηφιακά ευάλωτων ομάδων», το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus +, είναι αφιερωμένο στη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος που επηρεάζει βασικές ευάλωτες ομάδες, δηλαδή ηλικιωμένους και ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων. Υλοποιήθηκε σε πέντε χώρες της ΕΕ — τηνΚύπρο, την Ελλάδα, τη Λιθουανία, την Ισπανία και την Ιταλία— το έργο αποσκοπεί στην προώθηση της ψηφιακής ένταξης με τον εντοπισμό ελλείψεων δεξιοτήτων, την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών φραγμών και τη στήριξη της ανάπτυξης λύσεων με επίκεντρο τον εκπαιδευόμενο στην ψηφιακή εκπαίδευση ενηλίκων.

Συμμετέχοντα θεσμικά όργανα

Organization
array(23) { ["ID"]=> int(0) ["key"]=> string(17) "field_methodology" ["label"]=> string(11) "Methodology" ["name"]=> string(11) "methodology" ["aria-label"]=> string(0) "" ["prefix"]=> string(3) "acf" ["type"]=> string(7) "wysiwyg" ["value"]=> string(56) "

Βασίζεται στο Πλαίσιο DigComp

" ["menu_order"]=> int(8) ["instructions"]=> string(86) "Methodological notes, eg. Based/Not based on DIG.COMP, European e-Competence Framework" ["required"]=> int(1) ["id"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["conditional_logic"]=> int(0) ["parent"]=> string(29) "group_digital_skills_resource" ["wrapper"]=> array(3) { ["width"]=> string(0) "" ["class"]=> string(0) "" ["id"]=> string(0) "" } ["default_value"]=> string(0) "" ["tabs"]=> string(3) "all" ["toolbar"]=> string(4) "full" ["media_upload"]=> int(0) ["delay"]=> int(0) ["_name"]=> string(11) "methodology" ["_valid"]=> int(1) }
Methodology

Βασίζεται στο Πλαίσιο DigComp

Target audience
  • Digital skills for all
Digital technology / specialisation
  • Digital skills
Digital skill level
  • Basic
Country
  • Greece
  • Spain
  • Italy
  • Lithuania
  • Cyprus
Industry - Field of Education and Training
  • Education not elsewhere classified
  • Information and Communication Technologies (ICTs) not further defined
  • Personal skills and development
Target language
  • English
Type of initiative
  • International initiative
Target group
  • Persons with 3-10 years work experience
Skills resource type
  • Self-Assessment Tool
File for download
Διαβάσετε περισσότερα